Site Loader
Nasiona chia

Dlaczego warto dodawać nasiona chia do każdego posiłku?

Nasiona chia (https://www.bee.pl/9253-nasiona-chia) były używane od starożytności, choć dopiero teraz nastąpił ich szczyty popularności. Małe i okrągłe kuleczki przypominają mak, choć znacznie różnią się w smaku. Przypomina on pod pewnymi względami orzechy. Chrupka i delikatna konsystencja łączy się tutaj z licznymi właściwościami prozdrowotnymi. To właśnie te ostatnie są przyczyną takiej popularności nasion w różnych dietach. Dlaczego warto dodawać je do różnych posiłków?

Właściwości nasion chia

Nasiona chia najczęściej hodowane są na żyznych glebach Ameryki Środkowej oraz Południowej. Dzięki nich posiadają one wiele substancji odżywczych i minerałów śladowych. Nasiona zawierają również sporo witamin i egzogennych tłuszczów, które są świetnym uzupełnieniem wielu diet. Docenią to osoby, które są narażone na niedobory. Wystarczy jedna łyżka do posiłku, żeby zapewnić sobie dzienną dawkę wielu witamin i substancji mineralnych.

Mają one bardzo dużą zawartość egzogennych kwasów tłuszczowych omega-3. To świetna opcja dla osób niejedzących wielu ryb. Są one pod tym względem podobne do siemienia lnianego. W przeciwieństwie do niego nie trzeba go jednak mielić. Jest to zatem spora oszczędność czasu.

Wpływ na regenerację organizmu

Nasiona chia w aż 20% składają się z białka. Dzięki temu świetnie wpływają na regenerację organizmu. Wpływa na to również wysoka zawartość potasu, magnezu oraz wapnia. Wpływają one świetnie na pracę mięśni. Dużym atutem nasion jest wysoka zawartość błonnika, który pozwala zachować stałą porcję energii. Dzięki niemu zwiększa się uczucie sytości, co wpływa pozytywnie na utratę zbędnych kilogramów. 

Wykorzystanie nasion chia jest bardzo proste. Wystarczy wrzucić łyżkę do dowolnej potrawy. Smak nasion jest delikatnie podobny do orzechów, ale jest stosunkowo słabo odczuwalny. Można zastąpić nimi część mąki, przez co ciasto wyjdzie pożywniejsze i sporo zdrowsze. Są idealne do różnego rodzaju sałatek. Nasiona chia są coraz popularniejsze, dlatego coraz łatwiej znaleźć jest w sklepach i supermarketach. Można je ponadto kupić w coraz to niższych cenach.

 

Nasiona chia

Jak jeść nasiona chia? Porady i przepis na proste śniadanie z chia

Nasiona chia – BEE, czyli inaczej szałwii hiszpańskiej, cieszą się w ostatnich latach dużą popularnością, szczególnie wśród osób, które cenią sobie zdrowy styl życia. I nie ma w tym nic dziwnego! Są bogate w kwasy omega-3 i omega-6, dzięki czemu świetnie sprawdzają się w diecie wegańskiej, znajdziemy w nich też mikro- i makroelementy jak żelazo, cynk czy selen, a do tego witaminy A, E i szereg witamin z grupy B. To wszystko sprawia, że są prawdziwym superfood. Jednak jak je jeść, by wykorzystać maksimum ich właściwości?

Jak spożywać nasiona chia?

Zawarte w nasionach szałwii hiszpańskiej kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, a także niektóre witaminy, są wrażliwe na działanie temperatury. Oznacza to, że pod wpływem gotowania czy pieczenia, a nawet zalewania wrzątkiem, tracą swoje cenne właściwości odżywcze. Dlatego nasiona chia najlepiej jeść na surowo. Mają one wyjątkową zdolność do wytwarzania żelowej otoczki po zetknięciu z płynem, dzięki czemu na ich bazie łatwo przygotujemy puddingi, a także naturalnie gęste dżemy z surowych owoców. Możemy je także dodawać do owsianek, jaglanek czy jogurtów bezpośrednio przed spożyciem. Ważne jest jednak, by nie przesadzać z ilością – dwie łyżki dziennie w zupełności wystarczą, a większe ilości mogą spowodować problemy z układem pokarmowym ze względu na dużą zawartość błonnika.

Nasiona chia – przepisy

Surowy dżem ze świeżych lub mrożonych owoców

Dżemy są pyszne na gofrach, naleśnikach czy tostach, ale te długo gotowane zwykle zawierają dużo cukru, za to niewiele witamin. Dżem na bazie nasion chia jest więc zdrowszą alternatywą. Wystarczy szklankę świeżych lub rozmrożonych owoców rozgnieść widelcem, wymieszać z dwiema łyżkami nasion chia i zostawić na kilka godzin. Po tym czasie nasiona zwiążą sok z owoców w gęsty żel, a my będziemy mogli cieszyć się dżemem pełnym witamin i bez grama cukru

Prosty pudding z chia

Potrzebne będą:

  • 1 banan, rozgnieciony
  • 1/2 szklanki jogurtu
  • 1 łyżka nasion chia
  • Ulubione orzechy, suszone owoce i inne dowolne dodatki.

Mieszamy wszystko w miseczce lub słoiku wieczorem – pudding następnego dnia rano będzie gotowy do jedzenia. To prosty sposób na odżywcze śniadanie, w sam raz na wynos.

 

 

Nasiona chia

Nasiona chia – co warto o nich wiedzieć?

Nasiona chia cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem. Wszystko ze względu na ich dobroczynny wpływ na nasze zdrowie. W tych niepozornych nasionkach znaleźć można bowiem wiele witamin i minerałów. Jak się okazuje, znajdują one wszechstronne zastosowanie w kuchni. Można przyrządzić na ich bazie słynny pudding, jak również dodać je do owocowego koktajlu.

Jakie właściwości posiadają nasiona chia?

Nasiona chia charakteryzują się naprawdę wszechstronnymi właściwościami. Znajduje się w nich całkiem sporo cennego białka, jak również zdrowych tłuszczy. W nasionach tych nie brakuje także witamin oraz składników mineralnych. Mowa tu przede wszystkim o wapniu, żelazie oraz o potasie i magnezie. Minerały te są niesamowicie przydatne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Ponadto, w chia znajdziemy moc kwasów Omega 3 oraz Omega 6. Nasiona te są polecane przede wszystkim osobom zmagającym się ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu oraz osobom walczącym z cukrzycą bądź insulinoopornością. Warto zaznaczyć, że nasiona chia posiadają niski indeks glikemiczny. Trzeba jednak uważać, aby nie przekraczać dziennej zalecanej dawki ich spożycia. W przeciwnym razie, mogą nam zaszkodzić.

Do czego można wykorzystać nasiona chia?


Nasiona chia znajdują naprawdę wszechstronne zastosowanie. Można będzie je wykorzystać zarówno w tradycyjnej, jak i w wegańskiej czy wegetariańskiej kuchni. Najpopularniejszym daniem na bazie nasion szałwii hiszpańskiej jest pudding. Można przygotować go z dodatkiem soku, jak również z dodatkiem mleka krowiego czy roślinnego. Nasion chia można użyć także jako dodatku do owsianek czy jaglanek, które są spożywane najczęściej na śniadanie. Wreszcie, nasiona te idealnie nadadzą się do warzywno-owocowego koktajlu. Można posypywać nimi także pieczywo. Warto sięgać po wysokiej jakości nasiona szałwii hiszpańskiej. Znajdziemy je przede wszystkim w sklepach z ekologicznymi produktami.